Piiithriii gooold!

Det är något som inte känns som det ska idag. Det är inte det där att jag har börjat en ny biologikurs helt själv. Alltså utan någon kemikompis(!). Vem ska jag nu labba med? Ska jag tvingas labba med en färsk skakig-på-handen-biologi-91a? Nä, det är den där känslan att bryta en tradition. En fin och rolig tradition. Jag och syrran har alltid åkt till Götet vid den här tiden för P3-Guld. Men detta året, när de helt plötsligt bestämmer sig för att ha det på en tisdag, sa det stopp. Vi brukar ju göra det till en weekend. Nåväl, det fås väl ses på tv iår efter käk&öl-häng ikväll. Undrar om det kommer upp på SVT Play direkt efter?     


Jag tänkte här med avslöja vilka jag tror kommer att vinna. Tror, inte vill. Eller ibland stämmer det kanske ihop. De med fetstil är det som gäller. Måste nog tillägga att i kategorierna hiphop/soul och rock/metal har jag inte hört alla, men detta är inte på liv eller död. Får se hur många rätt jag får.

Årets grupp 
Fibes, Oh Fibes – 1987
Ingenting – Tomhet, idel tomhet
Kent – Röd
Mando Diao – Give me fire
Takida – The darker instinct

Årets artist
Amanda Jenssen – Happyland
Jonathan Johansson – En hand i himlen
Lars Winnerbäck – Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen
Markus Krunegård – Prinsen av peking
Miss Li – Dancing the whole way home

Årets nykomling
Erik Hassle
Fever Ray
Lorentz & M. Sakarias
Maskinen
Miike Snow

Årets låt
Agnes – Release me
Erik Hassle – Hurtful
Mando Diao – Dance with somebody
Markus Krunegård – Hela livet var ett disco
Promoe – Svennebanan

Guldmicken
Jenny Wilson
Lars Winnerbäck
Miss Li
Promoe
Takida

Årets dans
Adam Beyer – Samlad produktion
Axwell – Samlad produktion
Dada Life – Just do the dada
Fever Ray – Fever Ray
Samuel L Session – The man with the case


Årets hiphop/soul

Lorentz & M. Sakarias – Vi mot världen
Mohammed Ali – Processen
Näääk – Näääk vem?
Promoe – Kråksången
Stor – Nya Skolans Ledare


Årets pop

Deportees – Under the pavement – the beach
Fever Ray – Fever Ray
Fontän – Winterwhila
Miike Snow – Miike Snow
Taken By Trees – East of Eden


Årets rock/metal

Abramis Brama – Smakar söndag
Babian – Fullproppad, listtoppad, livrädd & uppstoppad
Gösta Berlings Saga – Detta har hänt
Satan Takes a Holiday – Satan takes a holiday
Switch Opens – Switch Opens



Alltså ikväll kl 20:03 i radio och 21:30 på SVT 1.


UPPDATERING: Hade jag något rätt? Jo, årets dans. Puh! Jag som trodde jag hade koll på P3-lyssnarna. Men sen är det ju hela svenska folket som röstat och inte bara lyssnarna. För annars skulle Krunegård vunnit något, tror jag. Jag trodde också folk hade tröttnat på Kent och Winnerbäck. För det har verkligen jag! Men sen har jag aldrig varit pigg på dem heller...
Bra år att bryta traditionen på. Scandinavium är för stort för oss dödliga. Lorensbergsteatern var bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0