Death Cab For Cutie


Nu får det vara nog! Jag har suttit i flera dagar nu och funderat på om jag ska göra ett inlägg om Death Cab For Cutie eller inte. Nu kunde jag helt enkelt inte hålla mig längre. Hade inte jag gjort det så hade förmodligen någon annan skribent på denna bloggen tagit upp det. Så pass bra är de!

Bara namnet i sig skulle kunna få mig att bli intresserad! Men man undrar ju hur det uppstod, eller jag gör det åtminstone. Ni behöver inte vara oroliga, Henrik har koll! Det är taget från en låttitel av bandet Bonzo Dog Doo-Dah Band. Det började som ett soloprojekt för att sedan utökas till att vara ett komplett band. 

Ett oslipat Coldplay skulle jag vilja kalla dem, och då menar jag oslipat i positiv bemärkelse. Lättilgängliga gitarrslingor, briljanta basgångar och Ben Gibbards otroligt vackra röst! Vad mer behöver man säga egentligen? Uppföljaren till deras förra album Plans (2005) heter Narrow Stairs (2008). Personligen tycker jag att de har tagit ett steg i rätt riktning och tycker att det nya albumet är lite mer intelligent än förra, men sen kan det nog samtidigt kräva lite mer lyssning.

Vidare skulle jag även vilja rekomendera The Postal Service, som är ett elektroniskt sidoprojekt av den oerhört produktiva Ben Gibbard. Även detta är mycket bra skit!

Essentiella låtar från Narrow Stairs är: I will possess your heart, Pity and fear och Long Division

En sten har lättat från mitt hjärta, nu har jag äntligen fått tipsa er om detta fantastiska album. Det var bättre än sex så nu ska jag ut och röka en ciggarett medan ni njuter av:


Death Cab For Cutie - I will possess your heart



Lev väl
/Henrik

Kommentarer
Postat av: Oskar

Väl skrivet Henrik.
Jag skulle dock vilja tipsa ytterligare om Ben Gibbards soloprojekt All-time quarterback. Som verkligen är värt en lyssning enligt mig.

2008-05-20 @ 13:54:30
URL: http://minrymd.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0