Johnny Kidd & The Pirates

Jag är kär! Bandet heter Johhny Kidd & The Pirates och var aktiva under den första delen av 60-talet. Man hör tydliga influsenser från 50-tals musiken och de spelade, enligt mig, en blandning mellan blues och garagerock.

Det lustiga med Johnny Kidd & The Pirates är att de egentligen aldrig producerade något album, utan bara singlar som sedan släppts som deras greatest hits. 1960 kom deras enda hit shakin' all over som toppade listorna och räknas i stort sett som deras enda "hit", vilket är att underskatta ett fantastiskt band!

Det är en ganska tragisk historia det hela då sångaren Johnny Kidd dog i en bilolycka den 6:e Oktober 1966. Vem vet annars kanske de på ett helt annat sätt kanske hade fått den cred som jag personligen tycker att de förtjänade.

Essentiella låtar som man bör kolla upp är: Shakin all over, Please don't touch, Yes Sir thats my baby och restless. Mitt tips är att ni börjar med dessa låtar och sedan om ni gillar dessa så kan ni ju alltid kolla upp deras greatest hits. Jag är kär! 60 talet lever, åtminstone fortfarande i mitt hjärta!




Over and out
Henrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0