Det är inte bara pop, det är Das Pop


Hur ofta får man egentligen chansen att säga "Du, jag vet ett bra band från Belgien" och verkligen kunna stå för det? Inte alltför ofta va? Men det är Precis vad jag tänker gå ut och säga till er trogna Minrymd läsare. De heter Das Pop och precis som bandnamnet utlovar så spelar de.... pop! För er som inte kan tyska så betyder bandnamnet lite halvtaskigt översatt "detta är pop".

De blev kända på allvar 1998 genom något så osexigt som en tävlig i musik. Direkt efter detta så var det inte några större problem för dem att få skivkontrakt, men trots detta så valde de att först spela in en självständig skiva A Different Beat med pengarna de vunnit.

1999 så skrev de på för skivbolaget Play it again Sam för att sedan 2000 påbörja sitt andra album med producenten Phil Vinall, som jobbat med både The auteurs och Placebo. Därefter har de sedan släppt en hel del album och bytt skivbolag, men för tillfället håller de på att spela in ett album för Sony BMG.

Det album som jag har valt att fokusera på heter The Human Thing och är briljant. Man skulle kunna dra många paralleller till alla möjliga årtionden, men i slutändan så är det helt enkelt pop och bra sådan. Men om man nu ska "namedroppa" någon influens så är det första bandet som dyker upp i mitt sjuka huvud The Smiths. Stundvis så påminner både trummorna och gitarrerna väldigt mycket om 80-talet... och då pratar vi bra 80-tal! Jag tackar sällan nej till stråkar heller så det gör bara det hela ännu mer underbart!

Nu har ju jag faktiskt gett er alla möjligheten att kunna säga "Du, jag vet ett bra band från Belgien" och det kan man fan inte värdera i pengar sist jag kollade!

Essentiella låtar från albumet The Human Thing är: You och Neversleeper


Das Pop - You (Officiell video)

 

Over and out från Minrymds senaste nyförvärv...
Henrik

Kommentarer
Postat av: E.P

Haha, well put McHenko!

2008-04-19 @ 10:30:30
Postat av: Linea

Det här va skitbra tycker jag! :) / Linea

2008-04-22 @ 20:50:03
URL: http://kliar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0